Some kuvakoot ja niiden vaikutus
Sosiaalinen media on olennainen osa nykyaikaista viestintää ja markkinointia. Meidät ympäröivä jatkuva viestien tulva, jonka vuoksi kuvien merkitys korostuu.
Hyvin suunnitellulla visuaalisella sisällöllä pyritään kiinnittämään huomio ja herättämään tunteita. Usein kuvat tekevät tämän tehokkaammin entä kirjoitus.
Käydään lävitse syitä sille, miksi oikean kokoisten kuvien käyttäminen sosiaalisessa mediassa on tärkeää ja miten se vaikuttaa brändisi näkyvyyteen.
Miksi oikeankokoiset kuvat ovat tärkeitä?
Parempi näkyvyys ja sitoutuminen julkaistuun sisältöön. Oikean kokoiset kuvat näyttävät selkeiltä ja ammattimaisilta eri laitteilla ja alustoilla. Parhaimmillaan kuvat auttavat viestiäsi erottumaan uutisvirrassa ja houkuttelevat käyttäjiä pysähtymään ja sitoutumaan tekemääsi sisältöön.
Brändin uskottavuus. Laadukkaat ja oikein mitoitetut kuvat heijastavat ammattimaisuutta. Usein epäselvät tai väärin rajatut kuvat antavat huolimattoman vaikutelman. Tämä voi heikentää brändisi mainetta.
Hakukoneoptimointi (SEO). Sosiaalisen median sisältö voi vaikuttaa verkkosivustosi hakukonenäkyvyyteen. Mikäli haluat esimerkiksi pidentää kotisivujesi vierailuaikoja ja alentaa poistumisprosenttia, paranna sivuillesi tulevan henkilön käyttökokemusta! Optimoidut ja visuaalisesti miellyttävät kuvat vaikuttavat SEO-tuloksiisi.
Parempi käyttäjäkokemus. Oikean kokoiset kuvat latautuvat nopeammin ja näyttävät hyvältä eri laitteilla, mikä parantaa käyttäjäkokemusta. Monet meistä ovat törmänneet suurikokoisiin kuviin eri sivustoilla, jotka hidastavat latausaikoja. Harva käyttäjä jaksaa odotella pitkää latausaikaa – joka usein johtaa suurempaan poistumisprosenttiin.
Alustakohtaiset vaatimukset. Jokaisella somealustalla on omat kuvakoko suositukset ja vaatimukset. Noudattamalla asetettuja vaatimuksia voit varmistaa, että sisältösi näkyy oikein, eikä kuva vaikkapa leikkaudu alaosasta väärin.
Oikeiden kuvakokojen käyttäminen somessa ei ole siis pelkästään tekninen yksityiskohta, vaan olennainen osa tehokasta viestintää ja markkinointia. Katsotaan alta tarkemmin erilaisten alustojen kuvakokoja sekä mahdollisia käytännön vinkkejä.
Facebook -kuvien koko
Facebookin profiilikuva näkyy eri laitteilla eri kokoisena – pöytäkoneella 176×176 px, älypuhelimella 196×196 px ja peruspuhelimilla 36×36 px.
Facebook mukauttaa kuvat automaattisesti sopiviksi kaikille laitteille, joten käytä profiilikuvissa kokoa joka on vähintään isoimman käytettävän resoluution kokoinen. Profiilikuva rajataan ympyrään, joten varmista, että tärkeä sisältö sijoittuu keskelle kuvaa.
Kansikuvassa parhaimman tarkkuuden saavutat koolla 851×315 px ja JPG-tiedostolla. Huomioithan, että kansikuvan vasenta puolta peittää osittain profiilikuva, joten kuvaa voidaan rajata sekä sen kokoa muuttaa sopimaan eri näytöille.
Julkaisun voit tehdä useassa eri koossa, mutta käytetyimmät resoluutiot ovat 1080x1080px, 1080x1350px, ja 1200×628 px. Tarinoissa pystysuuntainen kuva toimii parhaiten koossa 1080×1920 px.
Tarinoita tehdessä kannattaa varmistaa, että tarinasi sisältö ei jää käyttöliittymän elementtien ja painikkeiden alle.
Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että Facebook pakkaa kuvia automaattisesti, mikä voi vaikuttaa niiden laatuun. Erityisesti tekstiä sisältävissä kuvissa PNG-muoto auttaa minimoimaan laadun heikkenemisen.
Tarkista aina ajankohtaisimmat tiedot somealustan omilta sivuilta.
Instagram kuvakoot
Profiilikuvan koko Instagramissa on sama kuin facebookissa, eli 320×320 px. Julkaisukuvissa voit käyttää neliökuvia, kuten 1080x1080px. Myös vaakakuvat (1200×566 px) ja pystykuvat (1080×1350 px) toimivat erinomaisesti.
Samat koot pätevät mainontaan Instagramissa. Tarinaan voit käyttää mainontaa tehdessä myös muita kokoja, jolloin instagram täyttää ylimääräisen tilan automaattisesti brändin väreillä tai muulla sisällöllä.
Tarinoiden ja IG Reelsien tulisi olla kooltaan 1080×1920 px (9:16) ja pystyformaatissa, jotta ne näyttävät parhaimmilta mobiililaitteilla. Ota myös Reelseissä huomioon käyttöliittymän elementit.
Muistathan, että hyvälaatuiset ja selkeästi rajatut kuvat erottuvat paremmin sekä profiilissa että uutisvirrassa.
LinkedIn kuvakoot
Profiilikuvan koko henkilökohtaisessa profiilissa on 400×400 px, kun taas yritysprofiilissa suositeltu koko on 300×300 px. Suosittelemme käyttämään selkeää ja hyvin valaistua kuvaa.
Yrityssivun logon suositeltu koko on 300×300 px. Käytä yrityksesi virallista logoa korkealaatuisena tiedostona. Logo näkyy monissa eri paikoissa LinkedInissä, joten sen tulee olla selkeä ja tunnistettava.
Yrityksen kansikuvan suositeltu koko on 1128×191 px. Kansikuva on erinomainen tilaisuus korostaa brändiäsi tai henkilökohtaisia saavutuksiasi.
Julkaisujen ja mainosten kuvien suositeltu koko on 1200×627 px, mutta voit myös käyttää muita kokoja, kuten Instagramissa ja Facebookissa. Laadukkaat kuvat julkaisuissa ja mainoksissa parantavat näkyvyyttä ja sitoutumista. Varmista, että kuvat ovat teräviä ja selkeitä kaikilla laitteilla.
Muista tarkistaa kuvakoko
Muut sosiaalisen median alustat, kuten Pinterest, YouTube, TikTok ja Google My Business, vaatii omat kuvakokonsa. Nämä kuvakoot ovat saatavilla kunkin alustan omilta sivuilta ja ne kannattaa tarkistaa alustojen omilta sivuilta mahdollisten muutosten varalta.
”Kuvien optimointi” tarkoittaa yleensä kuvien sovittamista oikeisiin mittoihin ja niiden pakkaamista sopivaan tiedostokokoon ilman, että kuvan laatu tai visuaalinen ilme kärsii.
Lisäksi kuvien optimointiin kuuluu kuvien nimeäminen, Alt- sekä kuvatekstit. Nämä kaikki osat auttavat parantamaan kuvan näkyvyyttä hakukoneissa ja varmistavat, että kuvat tukevat sisältöä mahdollisimman hyvin.