Miten saavuttaa haluttu päämäärä? Päämäärän saavuttamiseksi tarvitaan strategiaa, johon sitoutumalla pyritään saavuttamaan haluttu päämäärä. Ilman strategiaa ja oikein johdettua strategiaa reitti päämäärään on mutkikkaampi ja usein jopa mahdoton.
Markkinointistrategialla suunnitellaan ja annetaan tie markkinoinnin menestykseen. Samalla se ohjaa budjettianne, markkinoinnin toimenpiteitä ja vuosikelloa.
Strategia luo yrityksellenne tunnistettavan markkinointiviestin ja suunnitelman miten juuri te erotutte kilpailijoistanne ja saavutatte tähdätyn menestyksen.
Hyvässä strategiassa otetaan huomioon yrityksen ulkoiset ja sisäiset tekijät. Sisäisissä tekijöissä strategia kokoaa yhteen olemassa olevan sisäisen potenttiaalinne ja määrittelee yrityksenne liiketoiminnalle edistäviä tavoitteita ja toimenpiteitä.
Ukoisissa tekijöissä taas strategiassa mietitään sitä miten yrityksenne viestii ja näyttää ulospäin. Mietityllä strategiaan pohjautuvalla viestillä markkinoinnistanne tulee yhden mukaista ja toimenpiteet tukevat toisiaan. Toisiaan tukevilla kampanjoinnilla ja hyvällä strategiatyöllä vältytään markkinoinnin kampanjamaisuutta ja välitetään yrityksen ydinviestiä yleisölle. Näin rakennetaan myös yrityksen tunnettavuutta.
Hyvällä strategiatyöllä markkinoinnissanne on selvät ja mitattavat vastuualueet, toimenpidesuunnitelma ja budjetti, jota noudattamalla saavutatte tavoitteet ja ponnistatte huipulle!
Tavoitteet
Kohderyhmä
Viestintä
Markkinointi- ja viestintäkanavat
Kalenteri ja budjetti
Markkinointistrategian ensimmäinen vaihe on suunnitella markkinointiviestinnän tavoitteet. Tavoitteiden tulee olla selvät ja mitattavissa olevat, jotta kehitystä pystytään myös mittaamaan. Tavoitteina voi olla mm. myynnin kasvattaminen, uusasiakas hankinta, tai brändin tunnettavuuden kasvattaminen.
Seuraavaksi määritellään kohderyhmät. Ketkä ovat yrityksen tärkeimmät kohderyhmät, jotka auttavat tavoitteeseen pääsyssä. Kohderyhmän tunnistus muokkaa markkinointiviestinnän ydinviestiä, niin että se vaikuttaa juuri teidän ydinkohderyhmään.
Määritellään millainen viesti ja arvo halutaan kohderyhmälle välittää. Viestin tulee tukea ydinliiketoiminnan arvo- ja palvelulupausta. Viestin tulee olla yhdenmukainen kaikissa kanavissa.
Kun viesti ja sanoma on selkeä kohdennetaan markkinointiviestinnän kanavat kohderyhmän tavoittamiseen. Kanavina voi olla digitaaliset kanavat, tai perinteiset kanavat, kuten tapahtumamarkkinointi ja printtimainonta.
Lopuksi suunnitellaan millä aikataululla ja rekfenssillä saavutetaan asetettu tavoite. Lisäksi suunnitellaan tavoitteelle budjetti ja kohdennetaan budjetti palvelemaan asetettua tavoitetta.
Markkinoinnin vaade muuttuu vuosittain. Kilpailemme markkinoinnissa digitalisaation vuoksi yhä tiukemmasta huomioarvosta ja markkinoinnin tulee voittaa asiakas puolelleen yhä pienemmässä ajassa.
Markkinointistrategiassa otetaan huomioon myös olosuhteiden muutokset. Strategiatyö lähtee nykyajasta ja suunitellaan pidemmälle aikavälille, jossa otetaan huomioon mahdolliset muutokset markkinoinnin kentässä. Tällä hetkellä muutosta luo esimerkiksi tekoälyn tuomat mahdollisuudet, joihin yrityksien kannattaa kiinnittää huomiotaan strategiatyön keskiössä.
Ottamalla huomioon markkinan muutokset strategiatyössä luot vahvan ja kestävän perustan liiketoiminnalle ja markkinoinnin onnistumiselle.
Ota yhteyttä
Varaa palaveri