Miten välttää verkkosivujen yleisimmät ongelmat?

Toimivat verkkosivut varmistavat yrityksesi näkyvyyden

Verkkosivut ovat yritykselle elintärkeä työkalu, joka auttaa tavoittamaan asiakkaita, jakamaan tietoa ja kasvattamaan liiketoimintaa. Olipa kyseessä sitten WordPress-verkkosivut tai räätälöity verkkosivuratkaisu, sivuston suunnittelu ja toimivuus ovat avainasemassa. 

Verkkosivujen suunnittelu, päivittäminen tai verkkosivujen ylläpito koetaan kuitenkin usein kalliiksi tai teknisesti vaikeaksi. Ymmärtämällä yleisimpiä verkkosivustoihin liittyviä ongelmia, voit muuttaa verkkosivusi työkaluksi, jotka toimivat moitteetta, tarjoavat tietoa ja tuottavat liidejä.

Mitä ottaa huomioon työkalujen valinnassa?

Verkkosivujen rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii huomiota ja päivityksiä. Moni yrittäjä päätyy tekemään verkkosivut itse käyttämällä erilaisia valmisohjelmia (no-code/ low-code), kuten Webnode, Webflow, Wix jne.

Valmisohjelmilla on luonnollisesti erilaisia ominaisuuksia visuaalisista vapauksista erilaisten toiminnallisuuksien tai efektien lisäämiseen. Jos rakennat verkkosivut ulkoisen palvelun avulla, kannattaa kuitenkin muistaa, että monissa tapauksissa et ”omista” tekemiäsi sivuja. Monet työkalut tarjoavat vain visuaalisen editorin, joka toimii pelkästään heidän palvelunsa alla. Täten olet jumissa valitsemasi sivustonrakennustyökalun alla. Tämän lisäksi toimivan verkkosivuston luominen vaatii hakukoneoptimoinnin perusteiden osaamista. 

Usein yrittäjän aika  ei riitä  kaikkeen, jolloin ulkopuolisen kumppanin valitseminen voi olla parempi (tai nopeampi) vaihtoehto. Ennen sivuston perustamista on hyvä muistuttaa, että mikä on verkkosivustosi tavoite. 

Haluatko edistää myyntiä, tarjota asiakaspalvelua tai kerätä liidejä. Mitä haluat sivustosi saavuttavan? Kenelle se on suunnattu (kohderyhmä) ja miten mittaat onnistumista?

Kohderyhmän määrittäminen ja ymmärtäminen varmistaa myös sen, että verkkosivut käsittelevät lukijaa kiinnostavia aiheita. 

Tekninen toteutus

Vaikeuksia alustan tai tekniikan suhteen?

WordPress on suosituin verkkosivustoalusta. Tietyissä tapauksissa voi olla kuitenkin parempi valita toisenlainen alusta kuten Woocommerce verkkokaupalle tai Wix yksinkertaisemmille, visuaalisesti vetäville sivustoille. Tutki ja vertaile eri verkkosivualustoja ottaen huomioon projektisi vaatimukset ja tulevaisuuden tarpeet. 

Konsultoi tarvittaessa toisia yrittäjiä tai asiantuntijoita löytääksesi parhaimman ratkaisun yrityksellesi. 

Kun olet valinnut alustan (WordPress, Wix tms.), saattavat teknisemmät ongelmat yllättää. Ongelmat voivat vaihdella teknisistä seikoista suunnitteluun ja sisällönhallintaan. 

Web-hostingin, verkkotunnuksen konfiguroinnin, SSL-sertifikaattien asentamisen ja sivuston nopeuden (ja responsivisuuden) optimoinnin kaltaiset tekniset seikat voivat olla haastavia, erityisesti jos ei ole aiempaa kokemusta web-kehityksestä.  Näitä ei kuitenkaan ole mahdotonta oppia, se vain voi viedä aikaa pois itse yritykseltä ja mahdolliselta myynniltä. 

Suosittelemme varmistamaan, että valitun webhotellin palvelimet sijaitsevat Suomessa. Tämä parantaa sivustosi nopeutta ja toimintavarmuutta.

 Yhtä asiaa ei kuitenkaan voi ohittaa: verkkosivuston luominen vaatii hakukoneoptimoinnin perusteiden ja hakusanatutkimuksen osaamista. Sinun kannattaa ottaa hakukoneoptimointi osaksi verkkosivustosi suunnittelua alusta alkaen. Käytä avainsanatutkimusta optimoimaan sisältöä ja rakentamaan SEO-ystävällinen sivustorakenne. Verkkosivujen näkyvyys hakukoneissa, kuten Google, on kriittinen tekijä menestyksen kannalta.

Verkkosivun optimointi hakukoneille auttaa parantamaan sijoituksiasi ja houkuttelemaan enemmän kävijöitä. Usein yrittäjän aika  ei kuitenkaan riitä  kaikkeen, jolloin ulkopuolisen kumppanin valitseminen voi tällöin olla parempi (tai nopeampi) vaihtoehto.

Verkkosivujen rakentaminen
Verkkosivujen tekninen toteutus

Miten ratkaisen haasteet?

Aloita määrittelemällä selkeät tavoitteet verkkosivustollesi. Näin varmistat, että lopputulos palvelee sekä yrityksen että sivustolla vierailevan tarpeita.

 

Esimerkiksi bränditietoisuuden lisääminen, myynnin kasvattaminen tai asiakaskokemuksen parantaminen. Tavoitteiden tulee olla spesifejä, mitattavia, saavutettavia, relevantteja ja aikataulutettuja. 

Uuden verkkosivuston tavoitteet voivat olla hiukan erilaiset. Tämä usein johtuu siitä, että yritykset ovat hiukan eri vaiheissa menossa, joka vaikuttaa esimerkiksi käyttäjäodotuksiin. Pidempään pystyssä ollut sivusto voi keskittyä asiakassuhteiden syventämiseen. Uudempi verkkosivusto usein hakee bränditietoisuuden nostamista ja käyttäjäkunnan löytämistä sekä rakentamista. 

Käyttäjäkokemus (UX) määrittää sen, miten sivustoasi käytetään: kuinka helppoa tai vaikeaa asiakkaan on navigoida, löytää etsimänsä tiedot tai suorittaa toivotut toiminnot. Koita välttää monimutkaisia tai epäloogisia navigointipolkuja, jotka voivat hämmentää kävijöitä. 

Yhdistämällä käyttäjäkokemuksen ja CTA:t, voit parantaa sivuston tehokkuutta. Parhaat CTA:t erottuvat visuaalisesti (muoto) ja sisältävät selkeän viestin (sanoma). CTA:t kannattaa sijoittaa sellaisille sivuille, joilla on liikennettä. CTA:n sijoittelussa kannattaa muistaa myös erilaiset asiakaspolut. Näitä voi olla uutiskirjeen tilaaminen, maksuttoman konsultoinnin varaaminen tai lisätietoa kaipaavien ohjaaminen blogisisältöjen pariin.

Kohderyhmän ymmärtäminen määrittelee, miten sivusto rakennetaan vastaamaan käyttäjien tarpeita, odotuksia ja käyttäytymistä. Tämän pohjalta voit luoda sisältöjä, mutta myös palveluita ja tuotteita, jotka vastaavat heidän tarpeitaan. Kohderyhmä ymmärrys auttaa luomaan ne viestit, jotka puhuttelevat kohderyhmän tarpeita, kiinnostuksen kohteita tai vaikkapa haasteita. 

Tekninen toteutus viimeistelee sivuston

Verkkosivuston rakentaminen ilman hakukoneoptimointia (SEO) huomioimista on kuin kaupan avaaminen keskelle autiomaata. Harvat löytävät perille tai astuvat sisään. SEO on digitaalisen maailman opastejärjestelmä, joka ohjaa kohderyhmää sivustolle.

Ilman SEO:a sivustosi voi jäädä piiloon hakukoneiden tulossivujen syövereihin. Tällöin potentiaaliset asiakkaat eivät löydä sivustoasi, vaikka tarjoaisit juuri sitä, mitä he etsivät. SEO:n  tarkoitus on varmmistaa, että hakukoneet ymmärtävät sivustoasi ja se indeksoituu oikein. Tällöin sijoituksesi hakutuloksissa paranee ja saat sivustolle kävijöitä.

Google ja muut hakukoneet arvostavat sivustoja, jotka tarjoavat nopeat latausajat, mobiiliystävällisen suunnittelun ja SEO optomoitua sisältöä. Nämä kaikki ovat myös käyttäjäkokemusta parantavia tekijöitä. Kun käyttäjäkokemus on kohdillaan, viraailijat haluavat viipyä sivustollasi pidempään, mikä taas vahvistaa sivustosi asemaa hakukoneissa.

Hakusanatutkimus kannattaa tehdä huolella.
Laitetaanko teidänkin verkkosivut kuntoon?

Luodaan teille verkkosivut, jotka tuovat yritykseenne euroja ja yhteydenottoja.

Helppokäyttöinen verkkosivu

Laadukkaasti suunniteltu verkkosivusto tukee yrityksen arkea. Hyvin suunniteltu sivusto on helposti päivitettävissä, niin että sivuston ilme kestää tulevaisuuden muutoksia.

Teknisesti hyvä sivusto latautuu nopeasti ja on myös helposti ylläpidettävissä. Laadukas tekninen toteutus ja ylläpito huolehtivat, että sivusi toimivat aina ajasta ja paikasta huolimatta.

Muista panostaa sivuston sisältöön

Myös sivuston sisällön suunnitteluun on tärkeä panostaa. Relevantti ja hakukoneoptimoitu sisältö tuo liikennettä verkkosivuillenne hakukoneista ja tarjoaa tietoa tuotteistanne ja palveluistanne ostopäätöksen tueksi.

Selaamme ja etsimme tietoa verkosta yhä useammilla laitteilla, joten on myös tärkeää että sivustonne ovat responsiiviset ja toimivat kaikilla päätelaitteilla isoista näytöistä – aina puhelimen näyttöön asti.

Verkkosivujen hallinta

Ota yhteyttä

Varaa palaveri