Mihin tarvitsen verkkokauppaa?
Verkkokaupan perustaminen avaa yrityksellesi uuden kanavan myynnillesi.
Verkkokauppa sopii täydellisesti yrityksille joilla on fyysinen liike jo olemassa, sekä myös yrityksille jotka eivät vielä myy tuotteitaan missään ja haluavat myydä tuotteitaan matalilla kustannuksilla.
Verkossa myyminen tekee asiakkaan ostoprosessista nopeaa ja vaivatonta. Jos harkitset tuotteidesi tai palvelusi myymistä verkossa, täytyy ensin suunnitella tuotteidein myynti.
Kenelle myyt, mitä myyt, ja mihin myyt?
Oikealle kohderyhmälle kohdistettuna tavoitat asiakkaasi ja teet myyntiä. Verkkokaupalla pystyt monissa tapauksissa kohdistamaan tuotteitasi paremmin kuin fyysisellä myymälällä, sillä voit tavoittaa asiakkaan missä vain ja milloin vain.
Ennen aloitusta
Ennen kuin verkkokauppaa aletaan rakentamaan, täytyy tietää myytävien tuotteiden tyyppi sekä niiden määrä. Tarvittavaan ratkaisuun vaikuttavat monet asiat:
- Myytkö fyysisiä vai digitaalisia tuotteita?
- Myytkö tuotteita Suomen alueelle, vai myös ulkomaille?
On suositeltavaa luoda taulukko, joka kattaa kaikki mahdolliset tuotevariaatiot, kuten värit, koot, materiaalit, jne. Tällainen taulukko helpottaa tuotteiden tuomista verkkokauppaan.
Mitä enemmän hyödyllistä tietoa sivusto tarjoaa tuotteista, sitä helpompaa asiakkaan on tutkia tuotetta ja tehdä ostopäätös. Laadukkaat tuotekuvaukset ja ominaisuudet myös parantavat tuotteen näkyvyyttä hakukoneissa.
Tekninen toteutus
Verkkokaupan perustaminen on mahdollista monien eri alustojen avulla. Oikean alustan valinta helpottaa kaupan ylläpitoa ja hallinnointia, säästäen sinua päänvaivalta myöhemmin.
Yksi suosituimmista vaihtoehdoista on WooCommerce, joka integroituu saumattomasti WordPressiin. Jos sinulla on jo olemassa olevat WordPress-sivustot, voit helposti rakentaa verkkokaupan niiden päälle käyttämällä WooCommercea.
Jotta tilausten käsittely sujuisi tehokkaasti, tarvitset maksu- ja toimitustapojen integraation verkkokauppaasi ulkoisten palveluntarjoajien kautta. Maksutapavaihtoehtoina voit harkita esimerkiksi PayTrailia ja Klarnaa, kun taas toimitustapojen järjestämiseen voit hyödyntää Postin ja Matkahuollon palveluita.
Vaikka WooCommerce onkin ilmainen alusta itsessään, tilausten käsittelyyn liittyvät ratkaisut muodostavat yleensä suurimman osan verkkokaupan kustannuksista. Jokaiseen mainittuun palveluun tarvitset sopimuksen kyseisen palveluntarjoajan kanssa. Lisäksi saatat tarvita joitakin lisäosia sivustollesi, jotka mahdollistavat näiden palveluiden integroinnin, ja nämä lisäosat eivät yleensä ole ilmaisia.
Tuotekuvat & 3D-mallinnus
Verkkokaupassa jokaisella tuotteella kuuluisi olla hyvä ja laadukas kuva. Tämä helpottaa asiakkaan ostoprosessia, ja lisää varmuutta tilausta tehdessä.
Joissain tapauksissa tuotekuvia ei ole mahdollista ottaa. Jos valikoimastasi esimerkiksi löytyy tilaustuote jota ei ole vielä fyysisesti valmistettu, tai tuote jota on hankala kuvata koonsa puolesta, kannattaa kääntyä 3D-mallinnukseen.
Tuotteiden mallintaminen 3D-työkaluilla mahdollistaa laadukkaat kuvat jokaiseen tuotteeseesi, ja malleja voi myös hyödyntää esimerkiksi brändisi mainonnassa muilla alustoilla.
Vaikka tuotteesta olisikin tuotekuvat, joissain tapauksissa 3D-mallista saattaa silti olla lisäarvoa. Mallin saa upotettua sivuille niin, että asiakas voi pyöritellä ja tutkia sitä tarkemmin ostopäätöstä tehdessään. Tämä visualisoi asiakkaalle jokaisen kulman tuotteestasi, jota et välttämättä saa toteutettua perinteisillä kuvilla.
Olisiko teillä tarvetta verkkokaupalle?
Rakennamme teille verkkokaupan, joka avaa yrityksellenne lisää tapoja tehdä tuottoa.