Miksi panostaa some-markkinointiin?
Vietämme sosiaalisen median kanavissa aikaamme päivittäin. Somea seurataan ja se toimii monille meistä informaation lähteenä ja nuorten kohdalla jopa suosituimpana uutislähteenä. Koska lähes kaikki ovat somessa, niin yrityksenne pitää olla siellä. Some-markkinointi tavoittaa asiakkaasi ja nostaa tietoisuutta tarjoamistanne palveluista.
Some-markkinointi käsittää kaksi erillistä puolta. Toinen puoli on ns. orgaanisen sisällöntuottaminen sosiaaliseen mediaan. Orgaanisella sisällöllä tarkoitetaan julkaisuita, joita ei nosteta näkyviin mainoseuroja käyttäen, vaan hinta julkaisulle on ainoastaan julkaisemisesta ja julkaisun valmistamisesta aiheutuvat kulut.
Toinen puoli on maksettu mainonta, jonka avulla yrityksenne saa some-markkinoinnista täyden tehon irti. Maksetun mainonnan hyötynä some-markkinoinnissa on sen kohdennettavuus. Jo pienelläkin mainosbudjetilla saavutat laajan joukon ydin asiakkaitasi ja kohderyhmääsi.
Some-markkinointi on tehokasta ja se on skaalattavissa kustannuksiltaan sopimaan jokaisen yrityksen kokoon ja mainosbudjettiin.
Some-markkinointi on sisältöpainoitteista
Kuten sosiaalinen media yleensäkkin, myös some-markkinointi on sisältöpainoitteista. Ilman laadukasta sisältöä yrityksenne viesti sosiaalisessa mediassa ei erotu ja täten se ei saa täyttä huomiota kohderyhmältänne. Sääntö sisällön laadun kanssa pätee molempiin some-mainonnan muotoihin, sekä orgaaniseen, että maksettuun mainontaan.
Miten sitten erottua joukosta? Some-markkinoinnissa on tärkeää, että julkaisunne on laadukas. Käytä julkaisussa laadukkaita kuvia ja elementtejä. Laadukkuutta tukee selkeä viesti, joka kehottaa kohderyhmäänne toimimaan. Ilman selkeää viestiä julkaisunne jää hälyn alle. Sisällön ja viestin kanssa kannattaa jopa revitellä ja erottua massasta omalla tyylillänne.
Sisällöissä tärkeää on myös laadukkaat videot. Videot ja etenkin lyhytvideot nostaa päätään yrityksien markkinoinnin sisällöntuotannossa, eikä suotta. Lyhytvideoilla yrityksenne viesti saadaan pilkottua osiin ja tarjoiltua kohderyhmällänne sopivan lyhyessä muodossa. Kilpailemme sosiaalisessa mediassa kohderyhmän huomioajasta, joka on rajallista. Lyhyt alle minuutin pituinen video on kohderyhmällenne houkuttelevampi katsoa, kuin puolen tunnin pituinen yritysvideo.

Some-markkinoinnin aloittamiseen tarvitsen sosiaalisen median tilin ja puhelimen
Sosiaalisen median markkinoinnin aloittaminen on helppoa. Luultavasti sinullakin juuri nyt lukiessasi tekstiä puhelin sijaitsee alle metrin päästä sinusta, eikö totta?
Some-markkinoinnin aloittaminen onnistuu pelkällä puhelimella. Markkinoinnin aloitukseen tarvitset puhelimen lisäksi sosiaalisen median tilit, luovuutta ja suunnitelman mitä julkaiset ja milloin. Näillä keinoilla pääset jo helposti alkuun ja tuottaessa sisältöä tasaisesti olet jo askeleen edellä monia kilpailijoitasi, sillä moni kilpailijoistasi ei tuota tasaisesti sisältöä sosiaalisen median kanaviin.
Mistä aloittaisin julkaisemisen sosiaaliseen mediaan?
Some-markkinointi kannattaa aloittaa sisällöillä, jotka tuntuvat sinusta helpoimmalta. Tärkeintä on, että sisältönne tarjoavat lisäarvoa kohderyhmällenne ja esittelee palvelutarjontaanne.
Sisältöjen laatu nousee myös sen mukaan mitä useammin julkaiset sisältöä, joten aloittamalla aloitat myös kehittymisen!
Maksettu some-markkinointi auttaa viestin kohdentamisessa
Maksetulla mainonnalla pystyt nostamaan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa nostamalla julkaisuasi mainoseurojen avulla. Maksetun mainonnan avulla voit tavoittaa tehokkaammin kohderyhmääsi ja tavoitella myös uusia kohderyhmiä.
Maksettu mainonta auttaa yritystänne myös kohderyhmän rajaamisessa ja näin voitte nostaa julkaisuidenne kohderyhmän tasoa vastaamaan ihanne asiakastanne.
Maksettua mainontaa voidaan kohdentaa monilla erilaisilla tavoilla. Yleisimpiä kohdentamistapoja on kohdentaa mainoksia alueellisesti, käyttäjätietojen mukaan, tai aikaisemmin saavutetun datan mukaan. Dataa mainonnan tueksi saadaan esimerkiksi nykyisistä seuraajistanne, asiakkaistanne ja verkkosivuvierailijoistanne. Alueellista kohdentamista ja käyttäjätietojen mukaista yleistä kohdentamista voidaan tehdä some-markkinoinnissa erittäin tarkasti ja erottaa kohdentamalla kohderyhmänne muusta massasta.
Some-mainonnan budjetointia voidaan räätälöidä yrityksenne tarpeen mukaan. Some-markkinointi on parhaimmillaan erittäin kustannustehokasta ja käytettävä budjetti voidaan määritellä asiakashankinta kulujen mukaan niin, että asiakashankintakulu saadaan pidettyä tuottoon nähden maltillisena.
Some-markkinointiin on monta erilaista alustaa
Facebook on edelleen yksi suosituimpia kanavia some-markkinoinnille. Facebookin hyötyinä on kohdennus käyttäjätietojen perusteella. Facebook ja Instagram-mainontaa toteutetaan Metan kautta.
Instagram on alustana kuva- ja videopainoitteinen, joten laatu materiaaleissa on markkinoinnin keskiössä. Instagramissa videot ja lyhytvideot ovat kovaa valuuttaa kun haluat kasvattaa näkyvyyttä ja laajentaa kohderyhmäänne.
LinkedIn on valintasi, kun haluat tavoittaa yrityspuolen ammattilaisia. LinkedIn on verrattuna Metan alustoihin sisällöissään enemmän teksti painotteinen. Maksetussa mainonnassa LinkedIn on usein hieman kalliimpi alusta, kuin Meta.
TikTok
TikTok ei ole enää vain tanssivideoita varten. TikTokissa tehdään nimittäin businesstä ja kovaa. TikTok on erinomainen valinta varsinkin kun etsit kuluttajia yrityksenne asiakkaiksi. TikTokin käyttäjäikä nousee myös vuosittain, joten se ei ole enään ainoastaan nuorille. Videot on ainoa tapasi loistaa alustalla.
Miksi juuri sinun pitäisi keskittyä some-markkinointiin?
No miksi juuri teidän yrityksen pitäisi keskittyä some-markkinointiin. Koska kaikki asiakkaasi ovat myös siellä. Viimeisimpien tutkimuksien mukaan Facebookia käyttää noin 72 % suomalaisista. Instagramissa vastaava määrä on 46 %.
Some-markkinoinnin suosion ohessa myös suomalaisten tekemien verkko-ostosten määrä on kasvanut ja lähes 71 % suomalaisista tekee ostoksensa mobiililaitteilla. Some-markkinointi ohjaa asiakkaat mobiiliselauksen yhteydestä tekemään ostoksia ja sen takia sillä on ollut myös iso rooli ostokäyttäytymisen muutokseen.
Somen voima tuo verkkosivuillenne uusia asiakkaita, sekä muistuttaa jo sivuilla vierraileita yrityksenne tuotteista ja palveluista. Some-markkinoinnin kanavat yhdistetään verkkosivuillenne pixelin avulla, joka seuraa asiakkaitanne ja sen avulla uudelleen markkinointia voidaan kohdentaa kohderyhmällenne.
Teemme verkossa useita vertailuja ennen hankintaa. Vertailua voidaan toteuttaa vaikka kesken lounastauon, jolloin ostosten tekeminen jää usein kesken. Pixelin ja uudelleen markkinoinnin avulla voimme ohjata asiakkaat, jotka ovat osoittaneet ostokiinnostuksen yritystänne kohtaan takaisin yrityksenne verkkosivuille tekemään ostoksia ja näin voimme louhia sosiaalisesta mediasta suoraan euroja yrityksenne tilille!